Daudzi bērni un jaunieši visā pasaulē sapņo kļūt par populāriem mūziķiem, kas ar savām dziesmām un priekšnesumiem pelnīs miljonus. Par pamatu šādām vēlmēm ir TV un internetā redzamie mūzikas videoklipi, intervijas un bagātāko mūziķu dzīves aizkulišu attēlošana.

Līdzīgi kā citās dzīves jomās arī šeit redzamais, ne vienmēr sakrīt ar reālo. Varam samērā droši apgalvot, ka daļa mūziķu apzināti pasniedz sevi kā jaunos miljonārus, lai arī nebūt tik daudz nenopelna. No aizvadītā gadsimta zināmākajiem šādiem piemēriem ir jāmin Deivids Bovijs. Viņš mēdza pārvietoties ekstravagantos limuzīnos, ārišķīgās un dārgās drēbēs vēl ilgi pirms bija kļuvis populārs, taču Bovijam izdevās. 20. gs mediji viņam pievērsa pastiprinātu uzmanību un arī dziesmas bija pietiekami labas, lai viņš varētu  kļūt par super zvaigzni un vairs nekad dzīvē neuztrauktos par iztikas līdzekļiem.

Cik daudz pelna mūziķi Latvijā un pasaulē?

Pasaules populārāko mūziķu ienākumi ir mērāmi vairākos desmitos un pat simtos miljonos eiro gadā. Saskaņā ar žurnālā “Rolling Stones” aplēsēm pats pelnošākais mūziķis ar 260 miljoniem eiro, 2021. gadā bija Paul Simon. Otrajā vietā ierindojās Kanye Vest ar 250 miljoniem, bet trešajā Ryan Tredder ar 200 miljoniem eiro. Savukārt grupa Red Hot Chilli Peppers nopelnīja 145 miljonus eiro. Diemžēl tik milzīgu peļņu var gūt tikai daži mūziķi un grupas visā pasaulē. Vēl salīdzinoši maza daļa mūziķu spēj ar mūziku uzturēt sevi un ģimenes, bet visi pārējie muzicē tikai prieka pēc vai arī ir spiesti paralēli strādāt ar mūziku nesaistītā darbā. Latvijā vairums mūziķu lielākos ienākumus gūst no spēlēšanas ballītēs, kāzās, koncertos vai pat var iztikt no autoratlīdzībām. Samērā droši varam apgalvot, ka 100 un vairāk tūkstošus eiro gadā ar mūziku vien var nopelnīt vien daži Latvijas mūziķi, t.sk. Prāta vētra, Dons un Raimonds Pauls.

Lauvas tiesa mūziķu galvenos ienākumus gūst no spēlēšanas ballītēs un kāzās. Viņu ienākumus varētu vērtēt no dažiem simtiem līdz vairākiem tūkstošiem mēnesī, ja pieņemam, ka par vienu pasākumi viņi nopelna ne vairāk kā 300 – 500 eiro.  Pieņemot, ka tiek spēlēts vairākas reizes nedēļā un grupā atlīdzība ir jāsadala uz visiem dalībniekiem, katrs var izdarīt samērā vienkāršus aprēķinus par to, cik pelna mūziķi.

Pandēmija gan ieviesa korekciju šajā dzīvesveidā un praktiski visi mūziķi bija spiesti pārkvalificēties vai iztikt no iekrājumiem. Ja kādam bija paņemts viens vai vairāki lielāki kredīti, situācija bija neapskaužama. Ar augstu ticamību varam apgalvot, ka mūziķi, kas bija pieraduši pie izšķērdīga dzīvesveida un bija paspējuši paņemt vienu vai vairākus kredītus iekūlās nepatikšanās. Daļa, visticamāk, centās pārfinansēties un apvienot vairākus aizdevumus vienā, citi varbūt pat izgāja bankrota procedūru. Lai arī tās ir spekulācijas, tomēr ir skaidrs, ka zaudējot iztikas līdzekļus nepatikšanas gadītos ikvienam.

Alternatīvi veidi, kā mūziķi var nopelnīt

Digitālajā laikmetā iespēja tirgot ierakstus – CD formātā vai platēs joprojām ir iespējams, taču cilvēki dod priekšroku digitālajam formātam. Mūzika tiek klausīta Youtube, Spotify, Itunes, Bandcamp vai līdzīgās straumēšanas platformās. Mūzikas izpildītājiem un dziesmu autoriem tas dod jaunas peļņas iespējas, taču ir jāspēj izcelties. Atlīdzība tiek maksāta par katru dziesmas atskaņojumu, taču tie ir tikai daži centi. Lai gūtu ievērojamu peļņu skaņdarbi ir jāatskaņo vairākus simtus tūkstošus un pat miljonus reižu. Šajos apstākļos patērētāju uzmanību spēj saistīt tikai zināmākie mūziķi, bet vairums straumēšanas servisos publicēto kompozīciju neklausās neviens vai arī tikai šaurs loks konkrēto skaņdarbu cienītāju.

Alternatīvs veids kā nopelnīt ir dažādu preču tirgošana ar savu logo vai saukļiem. Izteikti mūziķa fani ir gatavi pirkt krekliņus, somas, makus un citas preces ar sava elka attēliem vai logo. Ja arī Latvijā tas vēl nav tik ļoti izteikts, tad ārzemēs ir ļoti izteikti redzams. Centieni pēc atpazīstamības ir principā galvenais iemesls, kādēļ mūziķi ģērbjas ārišķīgās un izaicinošās drēbēs, krāso sejas un matus, iekuļas dažādos skandālos.

Atpazīstamība šeit ir gandrīz vai sinonīms ar vārdu “Nauda”. Ja būsi slavens, atradīsies autori, kas Tev rakstīs dziesmas, mūziķi, kas vēlēsies muzicēt kopā un citi aizraujoši piedāvājumi. Protams, pilnīgi bez talanta arī nevar iztikt, taču mūsdienās talantīgi cilvēki ir daudz un konkurence ir milzīga. Vai ārišķība ir vienīgais veids kā izcelties? Nē! Digitālajā laikmetā ir būtiski, lai melodija būtu “lipīga”, bet klips vismaz ciešams. Iespējams, nemaz nenojautāt, ka pasaulē populārā Youtube atskaņotā melodija ir “Baby shark dance”, kas raksta tapšanas brīdī bija atskaņota vairāk kā 11 miljardus reižu. Varam būt droši, ka par šo dziesmu autori nopelnīja vismaz miljons eiro.

Ja esi talantīgs, iespējams, arī tev vienkāršākais veids kā mēģināt gūt panākumus ir publicēt savu mūziku Youtube video straumēšanas platformā, pirms tam izveidojot saistošu videoklipu. Tas neko daudz nemaksās un vienmēr būs cerība, ka tieši Tu izlauzīsies caur Youtube algoritmu un tiksi pamanīts. Džastins Bībers un vēl daudziem šobrīd slaveniem mūziķiem tas izdevās.

Nemēģini tikai kopēt citu stilu. Lai arī to var darīt, iespējams, vērtīgāk ir veidot skaņdarbus konkrētai nišai un rezultāti neizpaliks. Starp citu, nedrīkst aizmirst arī par nodokļiem. Saskaņā ar Latvijas likumiem, mūziķi tiek klasificēti kā saimnieciskās darbības veicēji un arī viņiem ir jāmaksā nodokļi. Ja ienākumos ienāk ievērojamas summas un ir vēlme samazināt nodokļu slodzi, ir vērts domāt par savas SIA dibināšanu.

Vai veidot mūziku Latvijai vai visai pasaulei?

Latvijā mēs esam 1,8 miljoni un gandrīz puse ir krievvalodīgie. Tas nozīmē, ka auditorija ir salīdzinoši maza, taču  arī konkurence šeit ir daudz maigāka. Mūziķi bez pasaules līmeņa ambīcijām spēj padarīt mūziku par savu dzīvesveidu un, ja nekļūst bagāti var dzīvot gluži labi arī spēlējot tikai latviešu šlāgerus. Ekspansijai pasaules mērogā ir vajadzīgas citas prasmes, sevišķi angļu valodas zināšanas.

Vidējās paaudzes un vecāka gadagājuma mūziķi angliski dzied ar izteiktu akcentu vai nedzied nemaz. Šie mūziķi epizodiski cenšas ielauzties Krievijas mūzikas tirgū, kas gan darbojas pēc saviem īpatnējiem likumiem.

Jaunākās paaudzes mūziķi savukārt jau skolā ir iemācījušies angļu valodu, skatās un patērē saturu angliski un rezultātā arī izruna ir ar krietni mazāku akcentu. Pievienojiet valodas zināšanām, teicamu balsi, spēju sarakstīt melodiju un vārdus, kas aizķer klausītāju sirdis un jums ir potenciālais uzvarētājs.

Vai izdosies, atkarīgs no spējas sevi popularizēt un, protams, arī veiksmes. Ja esi jaunais mūziķis, kas tikai vēl domā, ko darīt – sāc veidot saturu angliski, aktīvi to popularizē un ļauj lai dzīve tevi aiznes slavas zenītā visā pasaulē. Tev izdosies.


Noderīgi: